Home Columns Waar een wil is, is een weg,

Waar een wil is, is een weg,

Theo Vorstenbosch

Dat zal de gemeente Vught gedacht hebben, toen ze een hele tijd terug plannen maakte voor een herstructurering van de N65. Die weg verdeelt Vught en de doorstroming moet beter. Vught zou er veiliger van moeten worden en meer één dorp moeten kunnen zijn. Of dat allemaal gaat lukken is voor velen een vraag. Het lijkt erop dat de herstructurering voor het doorgaande verkeer een prima oplossing is, maar dat het voor de veiligheid op de wegen in Vught, Helvoirt en Cromvoirt niet echt beter uit zal pakken. Heeft de gemeente Vught meer het belang van Rijkswaterstaat en de provincie gediend dan de belangen van de eigen burgers met deze plannen?

Volgens velen is dat zo en heel wat mensen en organisaties lopen te hoop tegen de herinrichting van de N65 op deze manier.

Deze week kregen we in folder in de bus van Comité N65OH. Je vindt er allerlei redenen waarom het in hun ogen een slecht plan is. Dat het verkeer belangrijker wordt gemaakt dan de gezondheid en het welzijn van de mensen en dat er vraagtekens gezet kunnen worden bij de onderzoeksgegevens van de overheid. Frans Bos, woordvoerder van het comité, doet in het Klaverblad uit de doeken hoe het veel beter kan. Waar een wil is, is een betere weg.

In de dorpen houdt men het hart vast. In Cromvoirt en delen van Vught, waar het toch al onveilig op straat was en de leefbaarheid door het verkeer al flink verstoord wordt, steekt men de koppen bij elkaar om het tij, of in ieder geval al het extra verkeer te keren. Waar een wil is, is een veilige weg.

In Helvoirt klinkt dezelfde roep en is men bang dat de Torenstraat een belangrijke verkeersader wordt i.p.v. een weg voor de dorpsbewoners om er prettig te kunnen verblijven.

Ook de ondernemers in onze regio zien de bui al hangen. Zij worden nu al verguisd in de dorpen omdat ze vaak niet anders kunnen dan met hun zware, grote vrachtauto’s over de dorpswegen te rijden die absoluut niet geschikt zijn voor zwaar verkeer. Die transporteurs zijn ook aan de slag gegaan. Zij hebben verkeerskundigen ingehuurd om mogelijkheden te zoeken om met hun auto’s de dorpen zoveel mogelijk links (of rechts) te laten liggen. Op de Guldenberg presenteerden zij hun ideeën. Zij kregen voor zowel het initiatief als de ideeën complimenten. Nu is nog de vraag wie de handschoen oppakt en samen met de ondernemers één of twee plannen uitwerkt en zo gauw mogelijk realiseert. In de zaal zaten wethouders en vertegenwoordigers van de politieke partijen. Daar keek iedereen elkaar aan, maar bijna niemand wilde concreet toezeggen iets met de ideeën te gaan doen. Gemeenten willen het meenemen in de lange termijn visieontwikkeling. De lange baan.

Als we op korte termijn en natuurlijk ook lange termijn iets goed op dit terrein willen hebben, komt het toch weer neer op de belangengroepen en bewoners zelf. Laten we samen de politiek warm maken voor onze belangen. Veiligheid en leefbaarheid in de dorpen. Misschien zijn ze daar zo tegen de verkiezingen wel gevoelig voor.

Waar een wil is, is een (nieuwe) weg.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in