Home Columns Transportweg

Transportweg

Sander Wieringa

Partij Gemeentebelangen gaat de gemeenteraadsverkiezingen van komende november in met een stuntje voor Cromvoirt en Helvoirt. De partij wil een nieuwe weg onderzoeken voor het vrachtverkeer tussen Cromvoirt en Helvoirt en de N65. Een gelikt campagnefilmpje moet het plan promoten. Goed idee?

Veel dorpelingen vinden van wel. Cromvoirt en Helvoirt zitten met veel vrachtverkeer. Dat dendert door de Torenstraat in Helvoirt of de Sint Lambertusstraat in Cromvoirt. Twee dorpshoofdstraten uit vroeger eeuwen, die op dit geweld niet berekend zijn. Een nieuwe omleiding kan een oplossing zijn.

De nieuwe weg – ‘Transportweg’ gedoopt – draait volgens het campagnefilmpje van Gemeentebelangen soepeltjes door het Brabants-Landschap-gebied Helvoirts Broek, over het spoor naar het nog te bouwen viaduct Kruishoeveweg – Sparrendaalseweg over de N65. Probleempje: de wet staat niet toe dat er schade ontstaat aan het beschermde landschap van het Helvoirts Broek. Maar ze komen natuurlijk met veel ‘landschappelijke aankleding’. De vraag is of dat genoeg is.

Een ander obstakel is de spoorlijn. Prorail wil geen nieuwe spoorwegovergangen en bestaande overwegen opheffen. Daar weten ze in Vught alles van! Een nieuwe Transportweg moet dus een tunnel onder het spoor krijgen. En een flinke slinger in het groen voor de aanloop naar de tunnel.

Hoe dan ook gaat die weg een smak geld kosten. Volgens aannemers kost een beetje tweebaansweg alleen al aan verharding 2,5 miljoen per kilometer. Voor de 2km lange weg dus aan nieuw asfalt al 5 miljoen. Dan is er nog geen grond gekocht, geen spoortunnel, geen waterafvoer, geen brug over de Broekleij, geen aankleding. Reken op een uitgave van 20 miljoen euro. Dat wordt nergens mee terugverdiend, dus dat geld ben je kwijt.

Gemeentebelangen suggereert dat die weg er komt en alles oplost voor Cromvoirt en Helvoirt. Maar eerst natuurlijk een haalbaarheidsonderzoek. De uitkomst kennen we dus al: onhaalbaar. Want Vught is zo goed als platzak na de ombouw van het spoor en de N65. Maar goed, als dit idee flopt zijn de stemmen voor Gemeentebelangen al binnen.

Er is een betere oplossing voor het vrachtverkeer in Helvoirt en Cromvoirt. Die vrachtwagens komen van slechts vier grote bedrijven: Gubbels sloop en grond, Van Kuijk Mest, Maurang Transporten en Van Schijndel Transmission. Bedrijven die in het dorpse buitengebied uit hun krachten groeiden. Zoals ze nu zijn zouden ze nooit op die plekken gaan zitten. En de gemeente zou ze zo nooit op deze plekken toelaten. Ze horen thuis op goed bereikbare industrieterreinen bij een snelweg.

Dus, gemeente Vught, ga eens met die ondernemers praten of ze niet naar een betere plek willen verkassen. Waar ze beter af zijn en door kunnen groeien. Ze willen best wel, als er geld komt. Maar dat kan terugverdiend worden. De vrijkomende bedrijfslocaties lenen zich prima voor nieuwe woonwijkjes en die leveren geld op. Dat zou ‘win-win-win’ zijn: de bedrijven op een betere plek, nieuwe woningbouwlocaties in Helvoirt en minder vrachtverkeer.

‘Te veel verkeer? Nieuwe weg!’ Dat is beleid uit de vorige eeuw.

2 REACTIES

  1. Beste Sander,
    Het mooie van het prikkelende filmpje is dat de discussie in ieder geval gevoerd wordt. Mooi dat je ook jouw visie er op los laat. Als met alle input het uiteindelijk een goed resultaat – welke dit ook zal zijn- wordt, dan krijgen met name de inwoners van Cromvoirt en Helvoirt het een stuk verkeers veiliger.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in