Home Columns Smalle marges

Smalle marges

Foto: Provincie Brabant

Peter Corvers

Komende pakweg tien jaar hoeven we niet te rekenen op een verdiepte ligging in Vught en ook niet bij Helvoirt. Stikstof maakt dat vooralsnog onmogelijk.  

Ook geen alternatieve plannen, zoals de Parkweg, de variant waarbij er een knip komt tussen N65 en A65 bij knooppunt Vught. Of de Zuidtangent, een nieuwe weg tussen de N65 en de A2. En ook geen boortunnels tussen Vught en Helvoirt. Al die ideeën lossen de (stikstof)problemen niet op, zijn te duur of er zijn andere belemmeringen, vindt wegbeheerder Rijkswaterstaat. Die houdt vast aan de VKA-Plus (voorkeursalternatief) waarbij de weg vanaf het spoor tot voorbij het kruispunt met de Boslaan en Vijverbosweg verdiept wordt aangelegd met ongelijkvloerse kruisingen en het verdwijnen van de verkeerslichten. Voor deze Plus van de VKA, waarbij ook Helvoirt een verdiepte ligging krijgt, legden de gemeenten Vught en Haaren destijds 10 miljoen euro extra op tafel. Ook belangengroep Samen voor Vught, opgericht door negen bewonersverenigingen, steunde destijds deze variant.

Nu dat plan van tafel is praten Rijkswaterstaat, provincie en Vught in de stuurgroep over kortetermijnmaatregelen. Die maatregelen moeten de leefbaarheid en veiligheid versterken, binnen drie jaar zijn gerealiseerd en mogen realisering van de VKA+ niet in de weg staan. Eind dit jaar moet duidelijk zijn welke (tijdelijke) maatregelen voor de N65 worden genomen na inspraakmogelijkheden al moeten we daar niet te veel van verwachten: uitgangspunt blijft dat de VKA-Plus overeind blijft! De Vughtse wethouder Mark du Maine draaide er bij NOVO3 vorig jaar niet omheen: “We kunnen wel doen of die weg van ons is. Die weg is gewoon van het rijk. Het rijk gaat erover wat er met die weg gebeurt.”

Dat is de realiteit waar alle betrokkenen mee te maken hebben, ook de Vughtse politiek die probeert binnen die smalle marges er nog het beste van te maken. Samen voor Vught volgt nu een andere koers en blijft vasthouden aan een onhaalbare variant, de Parkweg. Enkele dagen voor de commissievergadering op 30 mei liet de belangengroepering een statement uitgaan: ‘Vught buitenspel gezet door Rijkswaterstaat. Eerder toegezegde miljoenen worden geïnvesteerd in nieuw asfalt en nieuwe stoplichten.’ Dat is feitelijk onjuist. De waarheid is dat de 180 miljoen die voor de VKA-Plus zijn gereserveerd in de pot blijven met uitzondering van tijdelijke maatregelen die deel uitmaken van het VKA+-plan.

Oud-wethouder Guus van Woesik (wethouder N65) wijst erop dat samenwerken voor het beste resultaat voor Vught altijd de doelstelling is geweest van Samen voor Vught. Hij verwijst naar de spoorplannen in Vught die daar “een mooi voorbeeld” van zijn. Ook aan de VKA-Plus, dat een hele verbetering was ten opzichte van de VKA uit 2015 dat alleen een verdiepte ligging bij de John F. Kennedylaan en de Bréautélaan kent, heeft Samen voor Vught constructief meegewerkt. Nu zet de belangenvereniging zich vast in een onhaalbare variant, de Parkweg.

Samen voor Vught doet er beter aan vol in te zetten op wat realistisch is: zich sterk maken voor effectieve kortetermijnmaatregelen zoals een 50 km. grens op de N65 binnen Vught. Het blijven vasthouden aan onhaalbare scenario’s brengt Vught niet verder.