Peter Corvers
In Cromvoirt is het verkeer al vele jaren een groot probleem. Automobilisten rijden veel te hard en gebruiken de Lambertusstraat, Deutersestraat en Loverensestraat om files te ontwijken. Ook rijden er veel te veel vrachtwagens door het dorp.
Inwoners, verenigd in de werkgroep Veilig Verkeer Cromvoirt (VVC), vechten al jaren tegen de toenemende onveiligheid. Een ringweg die het verkeer om de kom heen leidt is ongetwijfeld de beste oplossing voor het lintdorp dat van oudsher een doorgangsroute is. Het verkeer zoveel mogelijk uit het dorp houden lijkt de enige optie die echt werkt. Maar het Vughts coalitieakkoord van D66, PvdA/GL, VVD en CDA noemt een ringweg verrassend genoeg niet als meest gewenste variant, sterker, het akkoord noemt een mogelijke ringweg helemaal niet! Het stuk houdt het bij ‘maatregelen om het sluip- en vrachtverkeer te ontmoedigen’. Een miskenning van de nijpende situatie.
In Helvoirt is een ringweg in de jaren 90 een onderwerp geweest waarover druk is gediscussieerd en waarover de emoties onder de inwoners hoog opliepen. Aanleiding was (toen al!) de reconstructie van rijksweg N65. In de plannen van Rijkswaterstaat zouden alle aansluitingen van Helvoirt op die weg verdwijnen. De verkeersdruk op de dan nog enige afslag, de Torenstraat, zou dan onaanvaardbaar hoog worden, vonden alle politieke partijen van de voormalige gemeenten Helvoirt en Haaren. Een rondweg om Helvoirt werd gezien als de enige adequate oplossing hiervoor.
In 1995 ligt er een concreet plan voor een westelijke randweg om Helvoirt en een volwaardige afslag met verkeerslichten tussen de Achterstraat en het Schilderstraatje op de N65 waarover het college met Rijkswaterstaat overeenstemming heeft bereikt. Maar het plan sneuvelt op 13 december 1995 in de laatste raadsvergadering van de zelfstandige gemeente Helvoirt, onder voorzitterschap van waarnemend burgemeester Fred de Graaf. Het CDA laat coalitiegenoot Progressief Helvoirt keihard vallen door het plan weg te stemmen. De Haarense politiek is het daarna niet meer gelukt tot een eensluidend voorstel, laat staan besluit, te komen.
Na reconstructie van de N65 verbetert de situatie in Helvoirt weliswaar aanzienlijk: een ongelijkvloerse kruising waarbij de Torenstraat op maaiveld over de verdiepte N65 komt te liggen en als ovonde wordt ingericht. Maar daar staat de verwachte toename van de verkeersdruk op de Torenstraat (21%) tegenover. De gevolgen van het gemis van een ringweg om Helvoirt zullen, ook in de toekomst voelbaar blijven. Gemiste kans!
Een “transportweg” langs het spoor ( afslag vanuit Cromvoirt voor de bebouwing en om het industrie terrein ) door Het Helvoirts Broek naar de kruishoeveweg met een fatsoenlijke aansluiting op de N65 zal zowel in Helvoirt en Cromvoirt de straten ontlasten .
Beste Hennie. Die transportweg wat toen het op papier kwam al mislukt. Ten eerste was het doel van die transportweg om een op/afrit vanaf de kruishoeveweg af te dwingen. Dat is al mislukt. In de plannen met N65 is die afslag er simpelweg niet! Hoe denken we vervolgens over de krappe bochten op het stuk industrieterrein? Ten slotte, die vrachtwagens moeten het spoor over. Prorail is liever een overgang kwijt en nieuwe regels geven aan dat er dan een viaduct moet komen. Lijkt me een dure grap. Die transportweg is een fabel van de bovenste plank en kwam als een duiveltje uit de hoge hoed vlak voor de verkiezingen.