Marc Smits
Laat ik het oude jaar eens flink zuur uitluiden en het nieuwe jaar zoet inluiden. Zuur allereerst met een pH-waarde van maximaal 3 en een terugblik naar die tijd van weleer dat ik journalistiek mocht schrijven voor het meest toonaangevende zondagsblad dat breeduit in de regio waar ook Vught, Cromvoirt en Helvoirt zijn gelegen verscheen. Met een verspreidingsgebied in en rondom ’s-Hertogenbosch dat een potentiële vierhonderdduizend lezers herbergt. Een bereik waar je als medium gekmakend jaloers van werd en wordt. Met wekelijkse nieuwstromen en talloze bronnen waardoor je in een kwart eeuw een enorm netwerk opbouwt. Op de voorlaatste dag van het jaar tref ik er lezend in de editie week 52 op pagina 4 in de rechterkolom mijn naam. Helemaal weg ben ik dus nog niet. Dank je, Lesha.
Dat alles mis ik sinds november 2018 wel enorm. De krant zelf verschijnt nog wel maar niet meer in de regio. In het colofon lees ik dat het weekblad kennelijk op woensdag nog in de Gemeente ’s-Hertogenbosch op papier verschijnt. Jawel: Gemeente met een hoofdletter. Ook zoiets waar ik jaren op hamerde. Zo belangrijk is de gemeente taalkundig immers niet. Gewoon onderkast dus. Leg dat als professional maar eens uit.
De teloorgang begon ermee dat de krant ergens vanaf 2015 op steeds meer plekken niet meer werd bezorgd. Mijn lijfblad waar ik als ambassadeur en verlengstuk van de advertentieafdeling op sport-, cultureel en Oeteldonks gebied redactioneel voor acteerde, bereikte het volk niet meer. Sja, als de boodschap niet tot de mensen komt … Wat moet je dan nog? Iets met ‘the medium en the message’. Google maar eens op Marshall McLuhan als je daar meer over wilt weten. En dan heb ik het nog niet eens over de adverteerders die het hele spul financier(d)en.
Of nee, de neerwaartse spiraal werd eigenlijk al eerder ingezet toen de tarieven voor freelancers op 2 oktober 2013 fors naar beneden werden ‘bijgesteld’. In het kader van de economische crisis die vanaf november 2008 de wereld veranderde. Op mijn vraag of de tarieven ook weer zouden worden opgeschroefd als het economisch weer beter ging, werd negatief geantwoord. Vijf jaar lang vocht ik tegen de bierkaai om de enigszins reële waardering te krijgen die bij de werkzaamheden en de kwaliteit van de diensten paste. Toen vond ik het genoeg. Immers zelfs mijn journalistieke ethiek begon te vervagen … want tja, als ze niet meer willen dokken dan ga je je als ‘professional’ er toch zo af en toe wat gemakkelijker vanaf maken als dat zo uitkomt.
Bij de afscheidsborrel moest ik mijn tweede biertje na wat toespraakjes abrupt achteroverslaan want de ruimte was voor precies een uur afgehuurd. Als dank kreeg ik vervolgens nog wel van de nieuwe uitgever per post een gouden handdruk: een bon van bol.com van liefst tien euro ofwel veertig eurocent per dienstjaar. Amai!
De zoete invalshoek voor 2023? De samenwerking met VOS om NOVO3 tot een volwaardige moderne zender te laten groeien waar radio, website, Twitter, Facebook, Instagram en zo spoedig mogelijk in de loop van 2023 kabelkrant en TV ingepast gaan worden. Overal thuis: een prachtige aftiteling met de beschikbare kanalen om iedereen te bereiken. Daar gaat het om in de communicatie.
Lieve mensen van NOVO3. Helaas kon ik 24 december niet bij de Kerst-inn aanwezig zijn. Maar toch even op 31 december deze uitsmijter om jullie een hart onder de riem te steken met het oog op het komende jaar. Jullie zijn echt heel goed aan de weg aan het timmeren. Ik was al om meerdere redenen gecharmeerd van de website en jullie radioprogramma’s. Leuk om daar een heel klein beetje deel van uit te mogen maken. Onbetaalbaar!