Home Columns N65: snelweg met stoplichten

N65: snelweg met stoplichten

Sander Wieringa

Er komen korte-termijn maatregelen voor de N65. Maar of Vught daar blij van wordt?

Het Brabants Dagblad had een paar weken geleden een enquête onder zijn lezers. De stelling was: “Veiligheid en het woongenot voor aanwonenden zijn belangrijker dan de doorstroming op de N65”. Slechts 41 procent bleek het daarmee eens. Een meerderheid van 59 procent vindt dat Vught niet moet zeuren. Het doorgaande verkeer is voor hen belangrijker dan de Vughtenaren. Zo!

Aan de reacties te zien waren het geen Vughtenaren die dat vinden. Wel mensen die – vroemvroem – snel van Den Bosch naar Tilburg willen. Of die menen dat doorgaand vrachtverkeer gewoon dwars door Vught moet kunnen blijven rijden.

De provincie en Rijkswaterstaat vinden dat ook. “De N65 is keihard nodig voor het oost-west verkeer”, zei een hoge ambtenaar van de provincie mij. Het gemeentebestuur van Vught vindt het in meerderheid ook nog steeds goed om van de N65 een bijna-snelweg maken met tunnelbakken; de zg. VKA+. Maar VKA+ is afgeschoten door de Raad van State en nu ligt er een plan voor korte-termijn maatregelen. Verbeteringen binnen één tot drie jaar.

Verkeerswethouder Mark du Maine schetste in de media een rooskleurig beeld: ,,Het gaat om maatregelen die de huidige situatie kunnen verzachten. Veiligheid en leefbaarheid, minder geluidsoverlast, betere luchtkwaliteit.” Ook 50km/u binnen de kom van Vught is volgens hem mogelijk en wenselijk.

Het korte-termijn-plan lezende begrijp ik dat Vught mag meepraten in de zg. Stuurgroep N65, waarin gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat. Die stuurgroep neemt de besluiten. Maar het plan wil desnoods zonder Vught een doorstart van VKA+ entameren. Ook de gezamenlijke financiering kan worden verlaten. En een aantal ingrepen is bestempeld als ‘autonoom’, dus buiten Stuurgroep om: nieuw asfalt, vangrails, vluchtstroken, kap van honderden oude bomen, geluidschermen, afsluiten van kleine in-/uitritten. Daarmee zal RWS op korte termijn de N65 gaan opkrikken. Het moet een strakke weg worden met de looks & feel van een snelweg, zij het met een paar stoplichten.

Voor al die werken is instemming van Vught niet per sé nodig, lees ik. Voor die 50 km/u is de minister – lees Rijkswaterstaat – bevoegd gezag, dus niet eens de Stuurgroep, laat staan Vught. En in het nieuwe regeerakkoord staat: harder rijden! “Die weg is niet van ons”, heeft de wethouder herhaaldelijk gezegd. Maar die weg ligt wel bíj ons.

De Vughtse gemeenteraad discussieerde donderdag een uur lang over de korte-termijn maatregelen. Conclusie van de meerderheid: wethouder, doe je best in de Stuurgroep en we zien wel wat er uitrolt. Boodschap van Du Maine: komt allemaal goed! Toch verwacht ik dat de doorrijders – die in het BD in meerderheid de zorgen van Vught afwezen – op hun wenken bediend gaan worden. En dat dat aan Vught wordt gepresenteerd als veiliger en leefbaarder. Maar niet gezonder voor mens en natuur, vrees ik.