Home Columns Mobiliteit

Mobiliteit

Peter Corvers

De gemeente Vught werkt aan een mobiliteitsvisie. ‘Hoe zorgen we er samen voor dat de gemeente verkeersveilig en bereikbaar blijft en rekening houdt met het klimaat, nieuwe techniek, duurzaamheid en veranderend verkeersgedrag?’ staat te lezen op de website WijinVught.nl. Een stevige opgave. Hoe doe je dat? 

De gemeente is in het najaar begonnen met bewonersavonden, in vakjargon participatieweken genoemd. Om vergissingen te voorkomen: het gaat niet over hobbelige weggetjes, gevaarlijke verkeersknelpunten of kleinigheden zoals verkeersdrempels. Nee, de Mobiliteitsvisie draait om grote problemen als bereikbaarheid van wijken, leefbaarheid en duurzaamheid, oftewel uitdagingen, zoals de gemeente ze noemt. Daarbij ligt de stip op de horizon ver weg: op 2035. Dat is het jaar waarin de twee megaprojecten in Vught zijn afgerond: de N65 en het (deels verdiepte) spoor.

Vughtse inwoners konden zich aanmelden als mobiliteitsmakelaar, ongetwijfeld een idee van het strategisch communicatiebureau dat de gemeente heeft ingeschakeld. De participatieweken begonnen in november, bedoeld voor inwoners, bedrijven en belanghebbenden, de laatste is in juni. De eerste week met als thema ‘Uitdagingen’ noemt de gemeente ‘een succes’. Dat succes kan niet aan de opkomst worden toegeschreven. Met zeven mensen op de eerste avond, drie personen bij de vrije inloop en acht deelnemers aan de digitale live-sessie was de deelname zeer mager. Maar volgens het adviesbureau Accent dat de gemeente heeft ingeschakeld is deelname van 10 personen voldoende om de knelpunten goed in beeld te krijgen. Tja…

Tijdens de tweede participatieweek in februari met het thema ‘Concrete oplossingen’ was de belangstelling met 11 deelnemers nauwelijks groter, met uitzondering van de digitale sessies met 25 en 16 deelnemers. Voor die tweede week moest de gemeente zelf op zoek naar inwoners die bereid waren om deel te nemen. Die matige belangstelling is natuurlijk geen verrassing: zolang inwoners niet persoonlijk worden geraakt doordat er op de tekentafel een weg door hun achtertuinen wordt getekend zal het menigeen al gauw worst zijn. 

Ook de inbreng van de belangstellenden is niet echt verrassend: houd zwaar verkeer buiten de dorpen, richt wegen eenduidig en consequent in, houd verkeer voor fietsers en auto’s uit elkaar, zet in op deelauto’s en verlaag het aantal parkeerplaatsen, stimuleer actieve vormen van mobiliteit zoals lopen en fietsen, hanteer lage parkeernormen. ‘Verfrissende ideeën’, vindt de gemeente!

Natuurlijk is het prima, zelfs noodzakelijk, dat je inwoners betrekt bij het zoeken naar (toekomstige) oplossingen voor (te verwachten) verkeersproblemen. Maar leg dan eerst die problemen duidelijk op tafel, zeker als de horizon ligt op 2035! Aanleiding voor de Mobiliteitsvisie zijn de maatregelen die bij de N65 en het spoor in de komende jaren worden genomen. En hoe je tijdens en na die werkzaamheden de dorpen bereikbaar en veilig houdt. Niet duidelijk is waarover de discussie precies moet gaan, wat de (toekomstige) problemen precies zijn. Iedereen roept wat! En dus was het thema van de tweede week ‘Concrete oplossingen’ mooi bedacht, maar komen die er niet!

Op 11 april staat de derde participatieweek gepland. Maar de vraag blijft of dit de echte manier is om inwoners te betrekken bij het (toekomstige) lokale reilen en zeilen. De ervaringen van de eerste twee weken geven het antwoord.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in