Op 15 mei 1938 stopte er in Helvoirt voor het laatst een trein. In Helvoirt wordt al jaren gedroomd dat dit binnen afzienbare tijd weer gaat gebeuren. D66, CDA en Gemeentebelangen schrijven in hun verkiezingsprogramma van 2021 dat een treinstop in Helvoirt gewenst is en moet worden nagestreefd. Ook in het coalitieakkoord is die wens opgenomen. Maar onlangs lieten D66 en CDA weten dat de trein langs Helvoirt ook de komende jaren gewoon zal doorjakkeren. Udenhout en Berkel-Enschot zijn groter dan Helvoirt en “dus is er weinig tot geen kans op een treinstation in Helvoirt”, schrijft Ans Beijens (CDA) in ’t Pomphuiske, het maandblad in dit dorp.
Ook voor D66 is het inmiddels duidelijk dat een treinstation in Helvoirt een haast onmogelijke zaak is. In 2020 maakte deze partij nog een ambitieus plan. De D66-afdelingen Vught/Helvoirt, Den Bosch en Tilburg stelden toen vast dat op veel plaatsen in Nederland het spoor is opgedoekt maar op het traject tussen Den Bosch en Tilburg zijn alleen de stations verdwenen, niet de spoorlijn. Volgens D66 is de roep om treinvervoer in de aanliggende dorpen groter is dan ooit.
Voor D66 was dit aanleiding een plan te maken voor kleinschalig spoorvervoer. Op verschillende plekken moeten weer aansluitingen op het bestaande spoor komen via lightrailvervoer of een stoptrein om de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Met als stopplaatsen Berkel-Enschot, Van Gogh Nationaal Park (Udenhout/Biezenmortel), Helvoirt en Vught-Noord, bijvoorbeeld bij de IJzeren Man. Die wens heeft ook te maken met het feit dat op het moment dat de N65 in Helvoirt en Vught en het spoor in Vught op de schop gaan de trein een alternatief voor de auto kan zijn.
De D66-fracties van Den Bosch, Tilburg en Vught willen met gemeenten, de provincie en het rijk een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek gaan uitvoeren naar een pilot met lightrail op het bestaand spoor. Dat moet duidelijk maken of het laten rijden van een lichte trein haalbaar is.
Maar dit plan ligt er amper anderhalf jaar of het lijkt al van tafel. In ’t Pomphuiske schrijft Jan-Willem Verlijsdonk (D66) dat het Vughts college heeft gesproken met Den Bosch en Tilburg maar dat dit niet heeft geleid “tot aanknopingspunten voor een gezamenlijke lobby”. Het grootste probleem is het relatief beperkte aantal potentiële reizigers in Helvoirt, schrijft de fractievoorzitter. Tja, dat was te voorzien, zou je zeggen…. Maar het college zet de lobby voort, schrijft Verlijsdonk.
Een kansloze missie. Al jaren heeft de NS het beleid om kleine stations af te stoten. Talrijke stations met weinig reizigers gingen de afgelopen decennia dicht. Helvoirt stond kennelijk vooraan in dit rijtje want daarna zijn er nog vele stations gevolgd.
Anno 2022 zal de NS niet snel op dit beleid terugkomen. Het heeft andere zorgen. Met forse verliezen bij ProRail (een verlies van 86 miljoen euro over 2021 op een omzet van ruim 1,5 miljard euro) en 400 miljoen euro investeringen in digitale treinbeveiliging om de toenemende criminaliteit het hoofd te bieden ligt de prioriteit elders.
Maar los daarvan, een treinstation in Helvoirt? Daar hoeven ze bij de NS niet lang over na te denken! Het idee past in het rijtje loze verkiezingsbeloftes waarvan je tevoren weet dat die niet ingelost gaan worden.