Peter Corvers
Sinds de Raad van State ruim een jaar geleden de bestemmingsplannen voor de N65 naar de prullenmand verwees is de vraag: hoe nu verder? De Vughtse politiek en diverse belangenverenigingen willen een radicaal andere oplossing voor de probleemweg. Zij zien niets in reparatie van het vernietigde plan. Stikstof maakt dat niet haalbaar en bovendien legt de VKA+ variant de verkeersproblemen op het bordje van Vught, vinden diverse raadsfracties.
Rijkswaterstaat heeft met Vught en de provincie onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van alternatieve varianten op verzoek van de gemeenteraad. Vier varianten zijn onderzocht. Met de Knip N65 (of Parkweg) komt er een knip tussen N65 en A65 en bij knooppunt Vught en stopt de N65 als doorgaande autoweg. Voor Rijkswaterstaat is dit plan uitgesloten. Andere wegen, vooral de A58 en A59, worden te zwaar belast. Dat geldt ook voor het lokaal wegennet rondom Vught want 60% van het verkeer op de N65 komt uit de directe omgeving.
Drie andere varianten vallen ook af voor Rijkswaterstaat. De Zuidtangent, de 50-km. optie binnen Vught en bij Helvoirt en de boortunnels in die twee dorpen: ze lossen de (stikstof)problemen niet op, zijn te duur of er zijn andere belemmeringen. Wegbeheerder, Rijkswaterstaat, vindt de VKA+ ‘de meest logische basis’ en houdt vast aan het oorspronkelijke plan met aanpassing van de vernietigde onderdelen. Het budget van 180 miljoen blijft in kas voor de N65.
Maar stikstof en de kosten (het plan zou nu al zo’n 80 miljoen, zonder indexatie, duurder uitpakken) blijven een probleem. Daarom houdt Rijkswaterstaat een aantal opties open voor ‘versobering’ van het plan waaronder het laten vervallen van de halve en kwart aansluitingen op de Helvoirtseweg, Olmenlaan en Rembrandtlaan. Het viaduct Martinilaan wordt alleen voor fietsers en het viaduct Groenewoud vervalt. In een andere optie is Helvoirt de klos en vervalt de verdiepte ligging bij dit dorp en komt het idee van de fietstunnel onder de N65 weer terug, een idee dat destijds veel verzet opriep.
Rijkswaterstaat gaf tijdens de raadsdialoog op 14 december, waar de politiek werd geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek, toe dat met die ideeën voor ‘versobering’ fors wordt ingeleverd op de doelstelling van de VKA+. Daarmee erkent Rijkswaterstaat impliciet dat deze ‘versobering’ veel meer is dan dit ambtelijk jargon doet vermoeden, het zou de genadeslag betekenen voor het VKA+ plan.
De wegbeheerder beslist uiteindelijk wat er met de weg gebeurt, dat weet ook wethouder Mark du Maine die onlangs bij NOVO3 zei: “We kunnen wel doen of die weg van ons is. Die weg is gewoon van het rijk. Het rijk gaat erover wat er met die weg gebeurt.” De Vughtse politiek praat binnenkort over de uitkomsten van het onderzoek. Nu Rijkswaterstaat de alternatieven afwijst rest de Vughtse politiek weinig anders dan alles in het werk te stellen om bezuinigingen op de VKA+ variant te voorkomen. Anders raken de oorspronkelijke doelstellingen met de N65 (nog) verder weg uit beeld.