Peter Corvers
De gemeenteraad van Vught kwam op 6 april toch nog tot een unanieme uitspraak. De raad roept Rijkswaterstaat en de provincie op direct maatregelen te nemen die nodig zijn om de veiligheid op de N65 en het aangrenzende wegennet te vergroten. Het gaat dan om maatregelen op korte termijn die ook snel te nemen zijn zoals het plaatsen van flitspalen voor roodlicht en snelheid en verruiming van de oversteektijd bij kruisingen.
Maar voor aanpak van de stikstofuitstoot is meer nodig. De Vughtse politiek is intussen in meerderheid al zover dat het reparatie van beide bestemmingsplannen voor de N65 niet langer als een begaanbare weg beschouwt. Sinds de Raad van State in december beide plannen zonder het bieden van een herstelmogelijkheid door de shredder haalde lijken de meeste Vughtse politici te denken dat de stikstofuitstoot alleen op een radicaal andere manier kan worden teruggedrongen.
Vooral bij CDA en D66 wordt het meest de noodzaak gevoeld om het nu over een heel andere boeg te gooien. Dat is verklaarbaar. Beide partijen voerden immers in de vorige bestuursperiode al felle oppositie tegen het Vughtse bestemmingsplan en stemden in mei 2020 tegen dat plan. Beloftes van D66 in aanloop naar de verkiezingen van november 2020 dat deze partij zich hard zou maken voor een ander plan konden niet worden waargemaakt nadat het eenmaal in de coalitie zat.
Tijdens de taskforce, het overleg dat onder leiding van de gemeente Vught gevoerd gaat worden met Rijkswaterstaat en de provincie, komen diverse mogelijkheden in beeld om de gevaarlijke rijksweg veiliger te maken. Maar het is de vraag of beide overheden een aantal opties niet snel weer van tafel zullen vegen. Het gaat dan vooral over radicale plannen.
Zoals ondertunneling van de N65 vanaf Vught, een al veel besproken variant, die eerder, tot twee keer toe zelfs, is onderzocht maar (veel) te duur is bevonden.
Of de Zuidtangent, een verbindingsweg tussen de A2 en de N65, die het verkeer tussen Den Bosch en Tilburg omleidt over de A2 en vervolgens nabij de Beukenlaan in Vught en de Essche stroom, richting N65 wordt gestuurd waar het uitkomt in Helvoirt. De N65 wordt dan een 50 kilometerweg. Maar in dat plan gaat de weg dwars door de natuur tussen Vught en Esch waarvoor een tunnel een oplossing moet bieden. Dat maakt de haalbaarheid van deze optie hoogst twijfelachtig.
Een andere radicale variant, afkomstig van belangenvereniging Samen voor Vught: knip de N65 los ten noorden van Vught en ter hoogte van de afslag A58 bij Tilburg. De A65 loopt dan dood op de randweg van Den Bosch. De N65 dus weg uit Vught. Maar het besluit voor verdieping van het spoor en de aansluiting op de N65 ter hoogte van de Rembrandtlaan ligt al vast. Ook is het moeilijk voorstelbaar dat Rijkswaterstaat en provincie de N65 als belangrijke verbinding tussen Tilburg en Den Bosch zomaar willen schrappen.
Andere, minder vergaande mogelijkheden, zijn realistischer maar roepen direct de vraag op of die de stikstofuitstoot afdoende terugdringen. Zoals reparatie van het huidige plan (dat de meeste Vughtse partijen niet willen) of het afwaarderen van de N65 naar 50 kilometer in de bebouwde kom.
Radicale opties zijn onhaalbaar, minder vergaande onvoldoende. De taskforce staat voor een lastig dilemma.