Het zit erop, de Dutch Open is voorbij. In ieder geval voor dit jaar. Het was voor Cromvoirt best wel spannend of het dorp zo’n groot evenement wel kon herbergen. Nou deze keer wel. TIGsport, de organisator, had geld nog moeite gespaard om een heel mooie editie van dit mondiale golftoernooi te maken.
Daarbij wilde men de dorpelingen en aanwonenden graag betrekken bij het gebeuren. Zo was er een digitale informatieavond en een fysieke bijeenkomst op Bernardus, het golfterrein waar het toernooi ging plaatsvinden. Dat alleen al maakte indruk en zeker toen iedereen nog een kijkje mocht nemen op het terrein en te zien kreeg wat er allemaal gemaakt was om het zowel spelers als bezoekers naar de zin te maken. Als goede buur organiseerde men een goed verzorgde “bewonersborrel”, waar heel het dorp voor uitgenodigd was. Daarnaast werden de verengingen gevraagd om vrijwilligers te leveren voor allerlei hand-en-spandiensten tijdens het toernooi, waarvoor men ook een leuke vergoeding kreeg. Ook kreeg zo ongeveer iedereen in Cromvoirt de gelegenheid om twee vrijkaartjes te reserveren en werd er op iedere vraag of melding van overlast meteen en adequaat gereageerd.
Het betekende dat vooral op zaterdag en zondag veel Cromvoirtenaren deel uitmaakten van de 6500 bezoekers, die genoten van het prachtige weer, de mooie ambiance en het spannende golftoernooi.
Ook de verwachte verkeersdrukte en eventueel parkeerproblemen bleef binnen de perken. Er was vanzelfsprekend wel overlast, maar dat nam bijna iedereen op de koop toe en zeker ook omdat velen in Cromvoirt een graantje mee konden pikken.
Sommige maatregelen, die tijdens de Dutch open van toepassing waren, zou ik zelfs permanent willen doorvoeren. De dag na de Dutch Open hield Veilig Verkeer Cromvoirt (VVC) een bewonersavond om een update te geven over wat er tot nu toe bereikt was en wat er allemaal nog zou moeten en kunnen gebeuren om Cromvoirt leefbaar en veilig te houden. Het was duidelijk dat er flink aan de weg getimmerd wordt, maar dat er van fysieke maatregelen nog niet veel terecht gekomen was. Oorzaken daarvan zijn natuurlijk de beperkte financiële middelen die daarvoor beschikbaar zijn, maar ook de keuzes die gemaakt moeten worden uit de mogelijk oplossingen. Er is geen enkele oplossing die niemand pijn doet.
Een oplossing die we zouden kunnen gebruiken is de methode van Dutch Open. We zetten bij de toegangswegen naar Cromvoirt verkeersregelaars, die vragen waar je naar toe gaat. Ga je niet naar Cromvoirt, dan word je om Cromvoirt heen geleid. Dan hebben we het probleem van het sluipverkeer in ieder geval getackeld. KLM kunnen we niet meer als sponsor vragen, maar misschien kunnen we terecht bij BRANDLoyalty of Bernardus.
Voor we dat in Cromvoirt gaan toepassen moeten we natuurlijk weten hoe het precies zit en daarom komt er een kentekenonderzoek. Daaruit hoopt men te kunnen opmaken welke verkeersstroom bestemming Cromvoirt heeft, wat doorgaand verkeer is en wie Cromvoirt als “sluiproute” gebruikt.
Als we dat weten, kunnen we oplossingen bedenken die houtsnijden. Betere aansluitingen voor het vrachtverkeer op de snelwegen, beperkingen zoals “alleen bestemmingsverkeer” op bepaalde tijden van de dag enz. enz..
Als dat allemaal niet helpt kunnen we altijd nog de Dutch Open variant inzetten.