Theo Vorstenbosch
Iedereen weet dat communicatie ontzettend belangrijk is voor onze samenleving. De laatste tijd gaat het er vaak over en merken we dat goede communicatie van groot belang is om alles in goede banen te leiden. Maar die communicatie wordt ook steeds ingewikkelder en we kunnen vaak niet achterhalen wat men beoogt men bepaalde communicatie of juist het ontbreken van communicatie. We krijgen steeds meer te maken met nepnieuws, met influencers, met chats en kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence A.I.), met het ontbreken van communicatie of juiste een te overvloedige communicatie.
Ik heb Chatgpt dus maar eens gevraagd wat goede communicatie is.Daar is tenslotte alle wijsheid van velen ingestopt. Ik heb het voor de zekerheid een paar keer gevraagd om zeker van het antwoord te zijn. Chatgpt zegt het o.a. als volgt:
“Goede communicatie is een effectieve en duidelijke uitwisseling van informatie, ideeën, gevoelens en behoeften tussen twee of meer mensen. Het omvat het vermogen om te luisteren, begrijpen en reageren op anderen op een respectvolle en constructieve manier. Belangrijke aspecten van goede communicatie zijn onder andere duidelijkheid, empathie, actief luisteren, het stellen van vragen, het geven van feedback en het vermijden van misverstanden. Het doel van goede communicatie is om betekenisvolle verbindingen tot stand te brengen, conflicten op te lossen, samenwerking te vermengen en relaties te versterken.”
Dat staat er leuk en klinkt goed en belangrijk, maar het uitvoeren schijnt ontzettend moeilijk te zijn. Daarom vind je op internet heel veel bureaus die communicatietrainingen aanbieden, hebben grote bedrijven en overheden communicatiedeskundigen in huis en zijn er heel veel communicatiebureaus.
Maar of dat allemaal zoden aan de dijk zet? Vooral de communicatie vanuit de overheden laat volgens mij nogal eens te wensen over. In Cromvoirt waren we m.b.t. de communicatie met de gemeente op de goede weg. Er zijn verschillende belangen- c.q. werkgroepen die allemaal een contact-ambtenaar toegewezen gekregen hebben die de werkgroepen op de hoogte houdt van de plannen en ontwikkelingen bij de gemeente die betrekking hebben op Cromvoirt/Distelberg en waar de belangengroepen hun vragen en inbreng kunnen ventileren en vaak snel kunnen schakelen met de wethouders en de burgemeester. Ook voor het Dorpsplatform i.o. werk dit goed. Op zichzelf een prima communicatie constructie dus. Helaas zijn er factoren die ook deze constructie doorkruisen en zo kan het voorkomen dat Cromvoirt/Distelberg toch verrast wordt met plannen en ontwikkelingen van de gemeente op lokaal niveau. Men krijgt de berichten dan via via en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, zeker niet als het voor het dorps gevoelige items betreft. Het is dan moeilijk de vinger op de zere plek te leggen. Waar gaat het dan fout? Is de interne communicatie bij de gemeente niet op orde of ligt de oorzaak ergens anders? Daarnaast is het natuurlijk ook problematisch wanneer communicatie wegvalt en berichten de inwoners niet meer bereiken. Het geëigende blad voor berichtgeving aan de inwoners van Cromvoirt voor de gemeente is het Klaverblad. Helaas komt dat weekblad allang niet meer huis aan huis in Cromvoirt en de Distelberg en zo komt sommige informatie helemaal niet meer beschikbaar terwijl die toch zeer belangrijk kan zijn. Voor deze problemen moeten we oplossingen vinden en natuurlijk is dan de vraag hoe we dit gaan communiceren?
Chatgpt had er (nog) geen antwoord op…