
De coronacrisis hakt erin, maar lopende zaken lopen wel gewoon door. Zoals de ombouw van de N65. Die is gefikst! Dat meldde wethouder Guus van Woesik vorige week. Stikstof is geen probleem meer, zegt hij. Is dat zo? Is de stikstofcrisis (weet u nog… ) in Vught nu ineens voorbij?
De meeste mensen in Vught en Helvoirt willen die ombouw heel graag. De N65 is een gevaarlijke weg met veel kruisingen en ligt er als een scheur door de dorpen. Verdiepte ligging is veel beter. Maar toch zijn 126 insprekers er níet blij mee, blijkt uit de ingediende zienswijzen. Of niet helemaal blij. Hun kritiek gaat over toegang tot hun percelen, overlast, drukte, herrie en wat dies meer zij.
Enkele tientallen insprekers wijzen er ook op dat er meer stikstof van de weg gaat komen en dat dat niet mag vanwege schade aan Natura2000. De nieuwe weg trekt meer verkeer aan, maar dat staat niet langer voor stoplichten. De aanleg geeft bouwverkeer, maar dan is er op de weg geen gewoon verkeer, wel weer op sluiproutes. Alle plussen en minnen meerekenend kwam bureau Antea vorig jaar tot een toename van 2,36 mol per hectare per jaar in de Loonse en Drunense Duinen. Te veel, maar met het Programma Aanpak Stikstof – PAS – toelaatbaar.
Het PAS sneuvelde en dus huurden de plannenmakers een nieuw bureau in – Altares – om opnieuw te plussen te minnen. En wat blijkt? De toename van 2,36 van Antea is bij Altares nog maar 0,76 mol/ha/j. Een verdwijntruc die veel vraagtekens oproept.
De nieuwe rekenaars zeggen dat op de nieuwe N65 nooit meer files zullen staan. Hmm. En dat tijdens de bouw de binnenwegen van en naar Cromvoirt, Nieuwkuijk en Udenhout worden afgesloten voor doorgaand verkeer. Er komt dus geen sluipverkeer in de buurt van de Drunense Duinen. Hmm. En daardoor geen stikstof in de natuur. Nou ja, een klein beetje dan. Hoe dat allemaal moet staat er niet bij. Wishfull thinking dus?
Ook menen de rekenaars dat de resterende toename van 0,76 geen probleem is want de natuur merkt daar niks van. Tja, daar gaan zij alleen niet over, maar de Provincie. Die mag met deze uitkomst voor het plan geen natuurbeschermingsvergunning afgeven. En mocht een nieuw bruin provinciebestuur dat toch doen zal de Raad van State – zoals eerder – heel strikt zijn: er mag geen milligram extra stikstof bij komen. Nul is nul. Dus 0,76 is te veel. Met deze rekenarij sneuvelt het plan, als het erop aan komt.
De ombouw zal er in dat geval toch wel kunnen komen, maar dan met een Plan B. De stikstoftoename moet dan worden opgevangen door een nieuw bosje bij de Drunense Duinen te planten. Natuurcompensatie. Dat kost wat extra geld. Wil ik er niet aan besteden, dacht de wethouder. Geen Plan B dus.
Van Woesik speelt hoog spel. Of straks de Raad, als die het plan vaststelt. Hopen dat de Provincie het wel best vindt. Hopen dat niemand naar de Raad van State stapt. Maar hoop is geen beleid. Er is een serieus risico dat het plan alsnog vertraging oploopt. Vught had beter meteen met een compensatiebosje kunnen komen, als men wil dat die N65 echt snel de grond in gaat.