Home Bestuur & politiek Vughtse gemeenteraad kan het niet eens worden over oplossing voor de N65

Vughtse gemeenteraad kan het niet eens worden over oplossing voor de N65

Foto: Provincie Brabant

De Vughtse gemeenteraad staat de komende weken voor de keus: instemmen met de omstreden VKA+-variant of niet? Vooralsnog lijken de partijen in ieder geval vooral te hameren op het nemen van maatregelen voor de korte termijn.

De N65 splijt niet alleen het dorp Vught door midden, maar ook de gemeenteraad. In de commissievergadering over het onderwerp werd dat nog maar eens duidelijk. Waar de meeste coalitiepartijen voor de VKA+ (voorkeursalternatief) lijken te zijn, voelen de oppositiepartijen toch meer voor een andere oplossing.

Zoals de Parkweg65 bijvoorbeeld, een initiatief van belangengroep Samen Voor Vught. Die optie lijkt de goedkeuring van de oppositie weg te kunnen dragen. “We moeten andere opties, zoals de Parkweg65, niet zo maar richting de prullenbak schuiven”, vindt Martien Vromans (SamenLokaal). Ook D66 voelt wel iets voor de Parkweg: “Kiezen om vast te houden aan de VKA+ is zo’n grote gok, dat hoort eerder thuis in het casino. De Parkweg zou een stip op de horizon kunnen zijn”, besloot Pieter van de Meerakker namens de partij.

‘Beste optie’

Daar zijn in ieder geval twee coalitiepartijen, VVD en Gemeentebelangen, het niet mee eens. “Natuurlijk balen we van de uitspraak van de Raad van State, maar de VKA+ blijft wat ons betreft gewoon de beste optie. Een optie waarbij er allemaal verschillende snelheidslimieten gelden, komt voor ons neer op pesten van de automobilist”, zegt Bert Timmermans (VVD).

Ook Gemeentebelangen had zich al eerder uitgesproken over de VKA+. “De VKA+ krijgt zeker geen tien, maar er zijn ook voordelen. We moeten realistisch blijven en zorgen dat het beschikbaar gestelde budget behouden blijft”, stelt Guus van Woesik.

‘VKA+ als uitgangspunt’

De twee andere coalitiepartijen, PvdA-Groenlinks en CDA, waren minder overtuigd. “Wij worstelen als partij enorm met dit dossier”, bekent Ton van der Vossen (PvdA-Groenlinks). “De VKA+ krijgt inderdaad zeker geen tien; misschien een zes min. Het zou een uitgangspunt kunnen zijn, maar voor ons rammelt het voorstel nog teveel.”

Het CDA hield de kaarten vooralsnog tegen de borst. Fractievoorzitter Rutger Jans: “Voor ons is het de vraag of de VKA+ nog wel aan de destijds gestelde doelstellingen voldoet. Het zou inderdaad een uitgangspunt kunnen zijn, maar het is zeker geen eindbesluit, wat ons betreft.”

Maatregelen voor de korte termijn

Waar de partijen het in ieder geval wel over eens lijken te zijn, is dat er op korte termijn iets moet gebeuren aan de veiligheid en de leefbaarheid. Er werden allerlei opties geopperd, van roodlichtcamera’s tot geluidsschermen en van een lagere snelheidslimiet binnen de bebouwde kom tot aan fietssnelwegen. Maar wie al deze maatregelen dan vervolgens zou moeten betalen, dat werd nog niet duidelijk.

De gemeenteraad maakt in de vergadering van 1 februari een definitieve keuze over de oplossing voor de N65.