Home Bestuur & politiek Vughtenaren willen fietstunnels N65

Vughtenaren willen fietstunnels N65

Foto: Provincie Brabant

In een onderzoeksrapport zijn de uitkomsten van de participatie voor de Kortetermijnmaatregelen N65 opgesteld. Hierin komen enkele nadrukkelijke wensen van de respondenten naar voren. Het gaat hierbij onder andere om twee fietstunnels en geluidsschermen.  

Naar aanleiding van een opiniërend debat in de commissie ruimte, heeft een adviesteam de participatie rondom de N65 uitgevoerd. Hieruit komen vijf maatregelen die de participanten graag gerealiseerd zien. Het gaat hierbij ten eerste om twee fietstunnels, een bij De Bréautélaan – Martinilaan en de ander bij de Torenstraat in Helvoirt. Ten tweede willen de deelnemers aan het onderzoek graag een aanpassing van het kruispunt Vijverbosweg – Boslaan. En verder wordt er gevraagd om snelheidsmeters en geluidsschermen.

De gemeente wil de leefbaarheid en veiligheid rondom de N65 graag een opkikker geven. De weg gaat volledig op de schop, maar de uitvoering hiervan laat nog lange tijd op zich wachten. Dit komt onder andere vanwege het stikstofprobleem en het benodigde budget voor de plannen. Om de veiligheid en leefbaarheid toch te verbeteren, wil de gemeente met kortetermijnmaatregelen komen. Om na te gaan waar de behoefte bij de inwoners voornamelijk ligt, is het onderzoek uitgevoerd.

50 km/uur

Er is ook gekeken naar de invoering van 50 km/uur, maar volgens het onderzoek levert dit verkeerskundig veel negatieve effecten op. “Volgens het onderzoek moeten we dit niet willen. Het is negatief voor alle verkeersdeelnemers en ook voor de verkeersveiligheid.” Voor het Rijk en de provincie is doorstroming en verbinding tussen Tilburg en Den Bosch belangrijk. Daar past een 50 km/uur weg ook niet bij. Ook is er gekeken naar vangrails langs de weg. “Dit maakt de weg veiliger, maar is erg duur en kost ook veel bomen. De deelnemers aan het onderzoek zien hier ook niet direct het nut en de noodzaak van in. 

Maar liefst 1753 mensen hebben gereageerd op het onderzoek. Daarmee zijn de uitkomsten volgens wethouder Du Maine sterk statistisch onderbouwd. De vijf maatregelen die het meest gewenst zijn, zouden tussen de 10 en 20 miljoen euro gaan kosten. De gemeente gaat nu in overleg met de andere partijen, het Rijk en de provincie. “Er zullen afwegingen gemaakt moeten worden. Gaan we dure fietstunnels aanleggen, terwijl we weten dat ze weer weg moeten wanneer de N65 volledig aangepakt wordt? Gaan we veel investeren voor een korte termijn oplossing? De toekomst van de N65 is onzeker, maar het kan ook verlammend werken als we ons alleen maar vasthouden aan het eindbeeld. Er zullen goede gesprekken moeten plaatsvinden.”

De komende stap is dus een serieus ambtelijk onderzoek, waarna dat onderzoek opiniërend wordt besproken in de raad. Daarna gaat het door naar de stuurgroep, waarna de raad uiteindelijk een besluit moet nemen. “Het is ambitieus, maar er is mij veel aan gelegen dat de schop dit jaar nog in de grond gaat,” aldus Du Maine.