Home Bestuur & politiek Vught zit in de houdgreep

Vught zit in de houdgreep

Foto: NOVO3

Zorgen bij de politiek en de inwoners van Vught over hoe het nu verder moet met de N65. Dat bleek tijdens de discussie donderdag 18 januari in de raadscommissie waar de toekomst van deze weg op de agenda stond. De voorlopige conclusie is dat Vught maar een kant op kan, namelijk VKA+ variant te zijner tijd ter uitvoering brengen. Met alle goede bedoelingen van belangengroeperingen die alternatieven voorstelden van dien. Gaat Vught voor een andere optie, dan is zij het gereserveerde budget kwijt.

Het college van B&W stelt voor om VKA+ als uitgangspunt te nemen voor het vervolg van de reconstructie en samen met partners op korte termijn maatregelen te nemen die gericht zijn op het verbeteren van de leefbaarheid. Zij kiest dus niet voor de lijn die de belangenverenigingen willen inzetten. Ook de provincie en Rijkswaterstaat (RWS) zijn tegen een afwaardering van de N65. Daarnaast zal volgens RWS een snelheidsverlaging in Vught leiden tot toenemend verkeer op andere wegen in Vught. Bij een knip in de N65 zullen deze wegen niet alleen een toename van lokaal, maar ook van regionaal en doorgaand verkeer moeten gaan verwerken.

De belangenverenigingen uitten hun zorgen in de commissievergadering. Zij pleitten onder andere voor alternatieven, zoals een parkweg of zuid west tangent.

De geopperde zuid-west tangent werd door de heer Van Rijckevorsel namens Landgoed Beukenhorst & Landgoed Groensche Hoeven, Bleijendijk en de Stichting Brabants Landschap, met klem ontraden. Mede gelet op de vele onnodige onkosten die voor niks gemaakt zouden worden om deze variant te onderzoeken. Deze tangent zou diverse beschermde natuurvormen moeten doorkruisen.

Sander Wieringa van IVN/Natuur- en Milieugroep Vught, concludeerde dat VKA+ zou leiden tot meer stikstofuitstoot, mede gelet op nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Antea, die een toename liet zien van 16.000 extra voertuigen per dag, waardoor het stuifzand van de Loonse en Drunense duinen snel zou verdwijnen.

Andere insprekers van onder meer Podium C, Samen voor Vught en Vught Structureel pleitten voor een nieuwe variant: een zogenaamde Parkweg met een snelheidsbeperking. 

Tenslotte concludeerde Vught Participeert dat de participatie, die deze coalitie zo hoog in het vaandel heeft staan, niet waargemaakt is door de Task Force N65 en daarnaast het onbegrijpelijk is dat wordt vastgehouden aan de VKA+ variant.

Van de coalitiepartijen was de VVD vrij duidelijk, zij staat achter het collegevoorstel. PvdA-GroenLinks worstelde met dit dossier en vond dat het nog te veel rammelde. Het CDA wil de doelstellingen nog eens toetsen die bij de totstandkoming van VKA+ zijn geformuleerd. GB pleitte voor de steun aan het VKA+. Een van de zorgen die zij hebben is behoud van het beschikbare budget.

De oppositiepartijen misten onder andere de participatie en snapten niet dat het college op de ingeslagen weg verder ging. De SP noemde als voordeel de tijd die er nu is, om te kijken naar een beter plan, wat meer waarde heeft voor de inwoners van Vught.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in