In Blikveld werd nog eens de nagenoeg raadsbrede ondersteunde motie over de toekomst van N65 belicht, waarbij raadsleden Ton van de Vossen (PvdA/GL) en Guus van Woesik (GB) elkaar konden vinden in het voorgestelde en beiden lichtten een en ander toe.
De ingediende motie behelsde de oorspronkelijke uitgangspunten die in 2009 zijn samengevat, namelijk de leefbaarheid, verkeersveiligheid en de barrière werking. Van de Vossen benadrukte de verkeersonveiligheid op de N65 en de motie, breed gesteund, dient als leidraad voor de stuurgroep om de N65 op de agenda te houden. Van Woesik benadrukte optimalisatie van VKA+ en verbetering volgens oorspronkelijke uitgangspunten. De snelfietsroute is vervallen, maar een veiligere fietsverbinding aan zuidkant wordt overwogen. De bewoners die aan de weg en in de omgeving van de N65 wonen is ook beloofd dat de nodige maatregelen op het gebied van de leefbaarheid zouden worden genomen, zoals onder andere de plaatsing van geluidsschermen. Die kun je dan niet nog eens jaren laten wachten voordat er iets gebeurt. De verantwoordelijk wethouder Du Maine had ook al eerder opgeroepen om met een breed ondersteunde motie te komen die een krachtig signaal richting Provincie en Rijkswaterstaat behelsde.
Korte termijnacties voor verkeersveiligheid, vooral voor fietsverkeer, zijn essentieel. Van de Vossen betreurt het verlies van goede voorstellen wegens financiële beperkingen. Concrete punten zijn een fietstunnel bij de Vijverboswegweg vanwege toenemend verkeer door ontwikkelingen in Kloostergoed en de bouw van tijdelijke woningen aan de Vijverbosweg. VKA+ uitvoeren vereist een oplossing voor stikstof, maar financiële reserves van 180 miljoen blijven behouden. Ministerie erkent noodzaak; andere snelwegverbeteringen zijn uitgesteld en de gelden daarvoor worden besteed aan onderhoud. Het Ministerie ziet dus het belang voor de verbetering voor de N65. Rijkswaterstaat overweegt snelheidsverlaging van 70 naar 50 voor verkeersveiligheid waardoor vrachtverkeer verminderd zal gaan worden ondanks de toename van verkeersbewegingen die zullen ontstaan op A58 en A59.
Stuurgroep en gemeente Den Bosch zijn actief, met geplande proef voor snelheidsverlaging. Onzekerheid bestaat over financiering voor stil asfalt. Raadsleden zijn blij met constructieve aanpak van het college. Maar Ton van de Vossen geeft aan dat de vlag nog niet uit kan. De vlag hangt wel halfstok bij de belangengroepen die veel alternatieven hebben aangedragen, die van tafel geveegd zijn. Met name NMV heeft de stikstofproblematiek op tafel gelegd. De werkelijkheid was dat het bestemmingplan niet aan de wettelijke eisen voldeed en dat is toch de verdienste geweest van hun die dit aangetoond hebben. Andere aangedragen alternatieven waren niet altijd realistisch, zoals een Zuid tangent die dan door mooie natuurgebieden zou lopen. Ton van de Vossen benadrukt voorzichtigheid, in afwachting van concrete vooruitgang.
Presentatie Peter Corvers en Ans de Man.
Techniek en editor Ralph van Dongen.