Raadsleden Rutger Jans (CDA) en Willem-Jan de Graaf (D66) blikten terug in Blikveld naar de afgelopen commissievergadering en keken vooruit naar de aankomende raadsvergadering. Het behandeld agendapunt ‘vervolg reconstructie N65’ was een vervolg op de uitslag van de TaskForce. Over een punt waren de commissieleden het afgelopen vergadering eens, namelijk de korte termijn maatregelen die moeten zorgen voor een verbetering van de verkeersveiligheid.
Rutger Jans vond het een goede vergadering en was blij dat de aanwezige commissieleden nog steeds achter de geformuleerde doelstellingen van de reconstructie N65 stonden en die betrekking hadden op de leefbaarheid namelijk verbetering verkeersveiligheid, vermindering geluidshinder, luchtverontreiniging en barrièrewerking. Het voorstel maakte volgens Rutger onvoldoende duidelijk dat deze doelstellingen ingevuld worden. Met VKA+ wordt voornamelijk de doorstroming op de N65 geholpen maar de angst is dat de verkeersveiligheid op eigen wegen omlaag gaat. Het raadsvoorstel was volgens hem wel wat onduidelijk geformuleerd. De vergadering was eensluidend over de op korte termijn te nemen maatregelen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. En met de voorgestelde alternatieven moet niet aan de gang gegaan worden in verband met de depositie. Toen het bestemmingsplan N65 door de provincie was aangenomen was er een uitstoot van stikstof die beduidend lager was dan de huidige 9 mol.
Willem Jan de Graaff was afwezig tijdens de vergadering maar complimenteerde zijn fractiegenoot Pieter van de Meerakker met zijn betoog. Hij gaf nog eens aan dat er een doel niet bijstond, namelijk de doorstroming van het vrachtverkeer over de N65. Volgens hem kan dit onder een van de maatregelen vallen die op korte termijn genomen moet worden. Het ontmoedigen van de doorstroming van het vrachtverkeer waardoor er minder milieubelasting is en de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Uitgaande van het voorstel het VKA+ als uitgangspunt te nemen moet er de komende weken voor de raadsvergadering duidelijkheid komen over de korte termijn maatregelen.
Rutger Jans benadrukte nogeens dat 60% van het verkeer over de N65 uit de aanliggende gemeenten langs de N65 komt en dat 40% doorgaand verkeer is. Op korte termijn zou je dan binnen de bebouwde kom de snelheid naar 50 km per uur kunnen verlagen waardoor het vrachtverkeer ontmoedigd wordt en gaat kiezen voor de A58/A59.
Het is belangrijk volgens Rutger dat de raad de komende twee weken in een motie goed formuleert welke boodschap meegegeven moet worden aan het college die aan Provincie en Rijkswaterstaat duidelijk maakt welke maatregelen op lange termijn genomen moeten worden. Het is wel zaaks dat de doelstellingen tussen College, Provincie en Rijkswaterstaat niet uiteen liggen.
Wel is duidelijk gemaakt volgens Willem Jan dat er naar een andere manier van vervoer gekeken moet worden om de stikstofuitstoot te verlagen. Het openbaar vervoer moet aantrekkelijker gemaakt worden. En volgens hem kan de snelheid niet omlaag omdat het een Rijksweg is. Hij gaat er vanuit dat het college achter zijn inwoners staat en luistert naar de motieven van de insprekers tijdens de vergadering. Want daaruit blijkt ook hoe het probleem leeft in de gemeenschap. Ieders belang moet nagestreefd worden.
Het project is inmiddels het gereserveerde budget overschreden, maar beide heren zijn het erover eens dat de raad met een goed voorstel moet komen om de leefbaarheid middels maatregelen op korte termijn moet waarborgen.
Presentatie Michel Versteeg en Ans de Man.
Techniek Maurice van der Vliet.
Editor Ralph van Dongen.