Home Bestuur & politiek Raad sceptisch over reparatie plan N65

Raad sceptisch over reparatie plan N65

De gemeenteraad stelt grote vraagtekens bij de haalbaarheid van een verbetering van het bestemmingsplan N65, zodat de Raad van State daar uiteindelijk wel mee uit de voeten kan. In de raadscommissie van donderdag 16 maart werd dan ook nadrukkelijk stilgestaan bij alternatieven. Door Rijk, Provincie en Gemeenten (Vught en Oisterwijk) is een taskforce ingesteld die rond de zomer met voorstellen moet komen, die tot een oplossing leiden.

Van de drie insprekers werd de spits afgebeten door de heer Smit van Samen voor Vught. Hij wijst op de stikstofproblematiek en acht daarom een upgrading van het bestemmingsplan niet realistisch. Hij wil dan ook de plannen over een andere boeg te gooien. Hij pleit voor het afschalen van de N65 tot een 50 Km-weg en plaatsing van camera’s.

De heer Helmer van VughtParticipeert en mevrouw Van Erp van Vereniging Platform Vught Structureel, scharen zich achter het plan van Samen voor Vught om de problematiek rond de N65 op een hele andere manier op te lossen.

Ton van de Vossen (PvdA/GroenLinks) vindt dat de taskforce moet kijken of het huidige plan verbetert kan worden, kijkt of aan de doelstellingen voldaan kan worden: “stikstof moet ‘0’ zijn”. Daarom wordt de kans heel klein geacht en pleit PvdA/GroenLinks om het alternatief van Samen voor Vught serieus te bekijken.

Dani Smith (SP) stelt voor om bij toekomstige plannen eerst een gemeentelijk referendum te houden.

Willem Jan de Graaff van D66 acht reparatie niet haalbaar en vindt dat het afgewezen bestemmingsplan meteen de prullenbak in kan. Hij beschouwd de N65 als een lokale verbindingsweg. Bestemd voor minder verkeer, met een lagere snelheid. De Graaff pleit voor het aanleggen van fietstunnels, fietssnelwegen, versterking ecologische verbinding met het Helvoirtsbroek en een ombouw van de N65 tot ‘parkweg’; die geen vrachtverkeer aantrekt en een maximale snelheid toestaat van 50 Km per uur.

Nathalie Pullens van de VVD stelt dat iedereen weet dat er wat moet gebeuren maar het doel niet uit het oog mag worden verloren. Voor de VVD staan veiligheid en leefbaarheid voorop. Uit metingen blijkt dat er 25 keer per uur door rood licht wordt gereden “en dat is onacceptabel”. Zij pleit ook voor een 50 Km regime, flitspalen voor controle op snelheid en door rood rijden. Daarnaast wil de VVD een onderzoek naar de Zuidtangent. Pullens stelt voor een klankbordgroep in te richten met belangenorganisaties en iedereen die zich wil aansluiten.

Voor Jos den Otter van Gemeentebelangen staan veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid, voorop. Hij wijst wel op het gegeven dat de N65 onderdeel uitmaakt van een internationale route. Den Otter wil antwoord op de vraag: “hoe om te gaan met de weg tot er een definitieve oplossing komt?”

Volgens Rutger Jans van het CDA was zijn partij tegen de reconstructie en is dat nog steeds. Een tunnel is volgens Jans hét alternatief maar dat is onbetaalbaar. “Kijk wat er op korte termijn mogelijk is en op lange termijn voor een oplossing zorgt.”

Joris Vrensen van Progressief Liberaal Vught vindt een hernieuwd  onderzoek naar het huidige plan nutteloos. Hij vindt dat de taskforce met een oplossing moet komen voor de hele N65 en niet alleen het stukje bij Vught. “Anders ga je problemen verleggen.”

Wethouder Mark du Maine zegde toe alle suggesties mee te zullen nemen naar de taskforcegroep. Hij vindt wel het ene alternatief realistischer dan het andere. De wethouder gaat kijken of de Flitspalen, snelheidsbeperkingen en door rood rijden bespreekbaar kunnen worden gemaakt om op korte termijn iets in te verbeteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in