Via een raadsinformatiebrief is informatie verstrekt over de evaluatie van het proces van inburgering. Hieruit blijkt dat bepaalde aspecten van het inburgeringsproces extra aandacht vereisen. Dit betreft met name verbeteringen in de uitvoering van de leerroutes.
Sinds 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering en huisvesting van statushouders, evenals hun integratie en participatie in de samenleving. Deze verantwoordelijkheid houdt in dat statushouders het hoogst haalbare taalniveau moeten bereiken in combinatie met een vorm van re-integratie. Het doel is om statushouders zo snel en volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de maatschappij.
Uitvoeringsplan Inburgering 2022-2024
In januari 2022 heeft de gemeente het uitvoeringsplan inburgering 2022-2024 vastgesteld voor de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering, die per 1 januari 2024 van kracht is geworden. De gemeente heeft de regie over het inburgeringsproces stevig in handen en biedt maatwerk in de trajecten. Dit is mogelijk door de goede samenwerking met partners zoals woningbouwverenigingen en onderwijsinstellingen.
Inburgeringstrajecten
De kwaliteit van de inburgeringstrajecten is verbeterd. De leerroutes worden in samenwerking met onderwijsinstellingen beter ingericht, met als doel een zo hoog mogelijk resultaat op het gebied van re-integratie en taalbeheersing. Hierdoor worden de kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
Leerroutes B1 en Z
De gemeente heeft geconstateerd dat de uitvoering van de leerroutes verdere verbetering behoeft. Vooral het verzuim binnen de B1-route vraagt aandacht. Het Koning Willem I College, dat de meest gebruikte B1-route verzorgt, streeft ernaar om het taalniveau B1 zo snel en effectief mogelijk te laten bereiken. Echter, door het hoge verzuim slagen inburgeraars er niet altijd in om deze route binnen de ingekocht uren af te ronden.
De Z-route richt zich op het vergroten van arbeidskansen en zelfredzaamheid voor inburgeraars met een lage leerbaarheid. Deze route is bedoeld voor statushouders die in hun land van herkomst nauwelijks of geen onderwijs hebben genoten, analfabeet zijn, of moeite hebben met de Nederlandse taal. De Z-route kent een lager niveau en tempo dan de B1-route. Belemmeringen zoals onvoldoende kinderopvangmogelijkheden en onduidelijkheden over vervoer vormen echter knelpunten bij de uitvoering van deze leerroutes.
Uitvoering van Inburgering
De samenwerking met partners zoals Welzijn Vught en de woningstichting wordt als een sterk punt beschouwd. De gemeente anticipeert waar nodig op hoge aantallen inburgeraars en heeft een goed overzicht van deze doelgroep. Ook de brede intake, waarin het PIP (Plan Inburgering en Participatie) wordt besproken, geeft inburgeraars duidelijke richtlijnen voor hun traject.
Actiepunten voor de Uitvoering van Inburgering
Een belangrijk actiepunt is de verdere ontwikkeling van re-integratie-instrumenten om statushouders snel en duurzaam uit een uitkering te helpen. Daarnaast gaat de gemeente in gesprek met aanbieders van taalonderwijs om knelpunten, zoals kinderopvang, aan te pakken. Het tegengaan van verzuim binnen de B1-route krijgt hierbij prioriteit.
Ook is het opschalen van de verplichte onderdelen PVT (Participatieverklaringstraject) en MAP (Module Arbeidsmarkt en Participatie) van belang. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat inburgeraars een volledig inburgeringsprogramma kunnen doorlopen.