Een meerderheid van de gemeenteraad in Vught schaart zich achter het voorstel van Burgemeester en wethouders om voor de N65 akkoord te gaan met de uitgangspunten van de VKA+ variant en op korte termijn noodzakelijke verbeteringen aan te brengen. Dit alles om de (verkeers-)veiligheid en leefbaarheid te vergroten.
In de raadscommissie en diverse media spraken belangengroepen zich uit tegen het vasthouden aan het oorspronkelijke plan en te kiezen voor een N65 als Parkweg. Willem Jan de Graaff van D66, memoreerde donderdag 1 februari in de gemeenteraad, dat 60% van het verkeer op de N65, lokaal is en 40% doorgaand. “Als het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd bestaat er ruimte voor een parkweg.” Wethouder du Maine waarschuwde dat als voor alternatieve plannen wordt gekozen, het budget van 180 miljoen, wat in depot wordt gehouden, teruggetrokken zou kunnen worden.
SP, D66 en PLV stemden tegen het voorstel, echter zoals uit hun stemverklaring bleek, omdat zij zich niet kunnen vinden in het vasthouden van de VKA+ variant maar wel voor de korte termijn maatregelen zijn. In een bijna raad brede motie, werd het college opgeroepen in de stuurgroep N65 (Rijk, Provincie, Oisterwijk en Vught) te pleiten voor een snelle aanpak van de diverse knelpunten. Hierbij wordt onder andere gevraagd om te zorgen voor fietstunnels onder de kruisingen Vijverbosweg-Boslaan en in Helvoirt, de aanleg van parallelwegen om het aantal doorsteekmogelijkheden sterk te verminderen en de sloop van de ‘Vier kollommen’ om ter plaatse de doorstroming te verbeteren. Om sluipverkeer tegen te gaan wordt ook verzocht om voor het (vracht-)verkeer in Helvoirt en Cromvoirt eindelijk eens adequate maatregelen te nemen. De motie werd door alle fracties – met uitzondering van de PLV – ingediend en ook aangenomen.
Wethouder du Maine dankte de raad voor de steun en de motie die hij kan gebruiken in de stuurgroep N65 om zodoende verbeteringen voor de gemeente Vught te kunnen bewerkstelligen.