Home Bestuur & politiek Fietstunnels onder N65 blijven een optie

Fietstunnels onder N65 blijven een optie


In Blikveld van 18 januari waren te gast Jan van Iersel (CDA) en Guus van Woesik (GB). Het onderwerp was de veel besproken N65 en de korte termijn maatregelen als fietstunnels die uit een enquête als mogelijkheden naar voren kwamen.

Het verlanglijstje van bewoners die de enquête voor verbetering van de veiligheid en leefbaarheid N65 ingevuld hebben zijn twee fietstunnels, een aanpassing van het kruispunt Vijverbosweg – Boslaan, snelheidsmeters en geluidsschermen. Deze maatregelen zouden totaal tussen de 10 en 20 miljoen euro gaan kosten. Twee fietstunnels staan hoog genoteerd. Fietstunnels verbeteren de veiligheid voor fietsers. Gezien de geplande kosten van 3,8 miljoen voor een tunnel is het volgens Guus van Woesik mogelijk om deze te realiseren. Het is een stuk veiligheid voor fietsers en de uitvoering van de ombouw kan volgens hem nog lang duren. Het is ook duidelijk volgens hem dat de ondertunneling van het spoor meer prioriteit heeft bij het Rijk dan de N65.

Enquête

Verrassend was het voor beide politici dat er 1.753 inwoners waren geweest die de enquête ingevuld hadden met wensen voor de korte termijn. Guus van Woesik vond het jammer dat de enquête een blokkade vormde als het budget overschreden werd bij de invulling daarvan.

Jan van Iersel was wel verbaasd over de voorkeur voor een fietstunnel in Helvoirt. Vanuit de periode dat het nog gemeente Haaren was bleek er voor een tunnel daar toen geen ruimte te zijn. Een snelfietspad aanleggen behoort tot de korte termijn maatregelen. De auto is daar dan te gast en de doorsteken van de N65 kunnen dan verdwijnen. Rijkswaterstaat heeft langs de N65 genoeg grond ervoor opgekocht. Dan zouden de doorsteken kunnen vervallen, wat de veiligheid ook weer zou verbeteren.

VKA+
Het einddoel van de N65 is volgens beiden nog steeds het VKA+ (ongelijkvloerse kruisingen en deels ondertunneling). De realisatie daarvan kan nog jaren duren. Daarom zouden onder andere de fietstunnels mogelijk moeten zijn. Alle partijen moeten op een lijn blijven voor de realisatie van de verbetering van de verkeersveiligheid van de N65. Het gereserveerde geld zou weleens voor andere projecten besteed kunnen worden, aldus Guus van Woesik. 

Luister hieronder het fragment van Blikveld:

Presentatie: Berry van de Water.
Techniek: Ludo Servais.
Editor: Ralph van Dongen.