De wachtlijsten voor hulp bij het huishouden via de Wmo lopen sterk op. Ook krijgen inwoners vaak minder hulp dan er bij hen is geïndiceerd. Door de invoering van het abonnementstarief Wmo en de vergrijzing is de vraag naar huishoudelijke hulp de laatste jaren sterk toegenomen. Daarnaast kampen aanbieders van huishoudelijke hulp met een capaciteitsprobleem, er is te weinig personeel dat ingezet kan worden. Dit speelt niet alleen bij de aanbieders in de gemeente Vught, maar ook in de regio en de rest van het land. Het tekort aan personeel is dusdanig dat ook spoedgevallen moeten wachten op huishoudelijke hulp. Het aanbod van hulp bij het huishouden groeit niet mee met de vraag, omdat ten tijde van corona veel medewerkers in de huishoudelijke hulp werk gevonden hebben in andere sectoren zoals in testcentra bij de GGD of callcenters. Nu de horeca weer geopend is vindt er ook een uitstroom van personeel naar die sector plaats. Doordat er veel vraag naar arbeidskrachten is in allerlei sectoren is het voor de aanbieders van huishoudelijke hulp lastig om personeel te vinden en te houden. De gemeente is met de regio in gesprek met de aanbieders van huishoudelijke hulp om samen te kijken naar de mogelijkheden om het probleem te verlichten. Bij Wegwijs+ komen steeds meer signalen binnen van inwoners die hier last van ondervinden. Er wordt gekeken naar hoe het werk aantrekkelijker gemaakt kan worden en er worden nieuwe opties verkend rond het inzetten van de participatiewet in de huishoudelijke hulp. Ook wordt aandacht besteed aan het zo eerlijk mogelijk verdelen van de aanwezige capaciteit over de inwoners met een indicatie voor huishoudelijke hulp. Er is ook gekeken of de problemen opgelost kunnen worden met extra budget, door bijvoorbeeld de tarieven te verhogen, echter het probleem wordt hier niet mee opgelost, omdat er dan elders in de zorg verdere capaciteitsproblemen zullen ontstaan.