De fractie van Gemeentebelangen heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders inzake de problematiek van de N65. In het persbericht van 14 oktober jongstleden laat het college weten dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verwacht het Bestemmingsplan N65 in april 2022 te behandelen. Deze vertraging was voor de fractie van GB aanleiding tot het stellen van vragen in de Gezamenlijke commissie van 21 oktober jongstleden, omdat het college in de ogen van de fractie geen afdoende antwoorden op de gestelde vragen betreffende de N65 had.
De fractie wil graag de oorspronkelijke planning van werkzaamheden N65 op korte termijn ontvangen. Ook wil zij graag weten of de consequenties voor de bereikbaarheid / verkeersveiligheid tijdens de uitvoeringswerkzaamheden aan de N65 al in beeld zijn en of er al overleg is geweest met de veiligheidsregio over de bereikbaarheid bij eventuele calamiteiten èn het vervoer van bijzondere transporten van- en naar de Penitentiaire Inrichting Vught. De fractie wil ook graag weten of er al een aanbesteding/gunning is geweest voor PHS en of er al oplossingen zijn voor de gevolgen voor bereikbaarheid van Vught als de belangrijke projecten N65 en PHS daadwerkelijk een overlap krijgen. Ook wil de fractie van het college weten wanneer de informatie over de werkzaamheden actief gedeeld gaat worden met onder andere ondernemers en op welke wijze de gemeente ondernemers hierin tegemoet komt. Tenslotte wil de fractie in het kader van de mobiliteitsvisie ervoor pleiten prioriteit te geven aan verkeerssituaties die niet (in)direct verband houden met mogelijk toekomstige wijzigingen van de N65, immers eventuele aanpassingen bij het project PHS, als gevolg van een uitspraak van de Raad van State, kunnen gevolgen hebben voor de Mobiliteitsvisie.
Mobiliteitsvisie
In de raadsvergadering van 29 april 2021 zijn de kaders vastgesteld voor de mobiliteitsvisie. Eén van de belangrijkste kaders zoals beschreven in het raadsvoorstel:
“Projecten waarover reeds een besluit is genomen, zijn binnen dit proces uitgangspunt. Het gaat hier om het bestemmingsplan N65, het Tracébesluit PHS en de realisatie van de turborotonde Postweg. De besluitvorming daarover ligt vast, tenzij er door gerechtelijke uitspraken eventueel een nieuwe situatie ontstaat”. Het is nog niet duidelijk wanneer het project N65 van start gaat en wat de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State zullen zijn op het onderliggend wegennet. De fractie van Gemeentebelangen zegt “de totstandkoming van de mobiliteitsvisie is immers een omvangrijk proces”.
- Kan het college zich vinden in dit standpunt van Gemeentebelangen en aangeven op
welke prioritering gerekend kan worden? - Indien u een andere mening bent toegedaan, vernemen wij graag uw toelichting hierop.
Ook hoe denkt het college daar mee om te gaan.