Het spoor door Vught wordt in een verdiepte ligging aangelegd over een lengte van 2,2 km, verdeeld in 25 delen. Dat houdt in: het verwijderen van de bestaande spoorstaven en de bovenste zandlaag. Het plaatsen van damwanden en ankerpalen om de vloer stabiel te houden. Uitgraven van de tunnelbak, waarbij het zand via leidingen wordt afgevoerd. En het storten van onderwaterbeton; het water wegpompen en verdere afbouw van de tunnelbak.
Twee bouwstromen werken tegelijk van Zuid naar Noord en daarnaast worden bouwmaterialen centraal verzameld en via een aparte bouwweg langs het spoor verspreid om overlast te beperken.
Extra rijstrook op de N65
Na de werkzaamheden gaat de N65 niet langer onder het spoor door, maar er juist overheen: de ‘omkering N65’. De aannemers hebben een slimmere oplossing bedacht en dat is een tijdelijke omleiding op maaiveldniveau met drie rijstroken in plaats van een hoge brug met twee. Dit betekent minder verkeershinder voor automobilisten, zo ook minder overlast voor omwonenden en daarnaast kortere bouwtijd: acht maanden in plaats van anderhalf jaar.
Hoe gebeurt dit precies? In deze video zie je het proces stap voor stap. (Tekst loopt door onder de video)
De uitvoering is in handen van Van Hattum en Blankevoort en Boskalis Nederland, samen met ProRail in de alliantie Vught Verdiept. In 2026 gaat de aannemer aan de slag met de verdiepte aanleg van het spoor.
Bron video ProRail/BAM