De Vughtse wethouder Mark du Maine bezocht onlangs hoogstpersoonlijk het grote spoorproject dat de komende jaren het dorp in zijn greep zal houden. Hij kreeg uitgebreid uitleg van Clementine Roest van BAM Infra, dat de werkzaamheden uitvoert.
Het bedrijf is begonnen met de aanleg van een tijdelijk spoor. Dat loopt weer vooruit op het verdiepte spoor dat door het dorp gaat lopen. BAM Infra is ook al bezig met de aanpassing van het spoor naar Den Bosch en de bouw van een nieuw onderstation, relaishuis en een wisseloverloop in de spoorlijn richting Tilburg. Er wordt een nieuw tijdelijke spoor- en fietsbrug gebouwd en een tijdelijk station bij Bestevaer.
Ploegendiensten
De wethouder kreeg samen met bedrijfsfunctionaris John van Gemert uitleg over wat er allemaal bij komt kijken. BAM Infra werkt zes dagen per week in drie ploegendiensten van acht uur aan het project. Er komen verschillende disciplines in samen en daarvoor is een bijna militaire planning nodig. Er zijn afzonderlijke teams aan de slag voor de spoorbaan, de kabels voor de voeding, treinbeveiliging en de bovenleidingen. En dan ook nog aparte ploegen voor de bouw van bruggen, geluidsschermen, wegen en bestratingen.
‘Goede samenwerking’
De wethouder ging langs op een aantal werklocaties langs het spoor en werd daar geïnformeerd over wat er precies gebeurt: “Tijdens ons bezoek heeft Clementine ons verschillende plekken laten zien waar op dit moment wordt gewerkt. We vinden het fijn om te merken dat de onderlinge samenwerking goed loopt. Zoals het afstemmen van vergunningen, omleidingsroutes bepalen etc. Samen werken we aan een leefbaar Vught.”