Vivian van Enkhuizen studeert Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en werkt aan haar afstudeeropdracht, een westernfilm getiteld ‘Sporen van de Zon’. Ze hoopt de première van deze film in september dit jaar te kunnen presenteren, onder andere op het Paris in the Dark festival in Parijs. In een recent interview met Blikveld nam ze luisteraars mee in de wereld van haar film en de inspiratie erachter.
Tijdens haar stageperiode in Zaandam, reizend per trein vanuit Vught, kreeg Vivian inspiratie toen ze uit het raam keek en velden en paarden zag. Dit leidde tot het idee om een western te maken. De film, die hooguit twintig minuten mag duren, heeft geen specifieke eisen. Vivian streeft ernaar om regisseur te worden, en deze film is een stap in die richting. Ze had al in gedachten dat er in de film een personage zou moeten sterven om de emotionele impact te vergroten. De opnames zullen plaatsvinden in Nederland, waarbij onder andere de Loonse en Drunense Duinen als locatie in gedachten zijn.
Om de film te realiseren, heeft Vivian een crowdfundingcampagne opgezet met als doel 10.000 euro op te halen. Op dit moment is al 83% van het streefbedrag binnen, en de campagne loopt vandaag af. Als het beoogde bedrag niet wordt gehaald, zullen er compromissen gesloten moeten worden, zoals het gebruik van een dummy-pistool in plaats van echte schoten. Desondanks zal de totstandkoming van de film niet in gevaar komen, aangezien alle deelnemers vrijwilligers zijn.
De inspiratie voor de film komt van Vivians broer, die in het leger dient en uitgezonden is. Hoewel hij niet de hoofdrolspeler is, beschouwt Vivian zichzelf eerder als de protagonist van het verhaal. Haar personage onderneemt een wraaktocht nadat haar broer in de film sterft. Ze erkent dat het een zware film zal worden, in tegenstelling tot de gebruikelijke feelgoodfilms in Nederland.
Met ‘Sporen van de Zon’ wil Vivian ook een discussie uitlokken bij de kijkers. Ze vraagt zich af of de film begrepen zal worden en wil graag het gesprek aangaan over het einde van de film. Voor haar is het einde niet per se goed of slecht, maar open voor interpretatie.
Presentatie Frida Rouppe van der Voort en Berry van de Water.
Techniek Maurice van der Vliet.
Editor Ralph van Dongen.