Als gast bij het jaaroverzicht 2024 van Blikveld was bestuurslid Jan Pommer van de Stichting Marggraff in de studio. Onderwerp: de stand van zaken bij de restauratie van het gebouw en park Zionsburg.
Een primeur leverde dat in ieder geval op: de gestage ontwikkeling van het project leidt ertoe dat men nu de opening van het gebouw en park aan kan kondigen. Volgens de planning wordt eind juni deze bijzondere enclave in het centrum van Vught geopend. De gehele restauratie is dan voltooid. De ‘nieuwsgierige’ Vughtse bevolking krijgt in de week voorafgaand aan de opening, op zaterdag 28 juni, de gelegenheid gebouw en park zelf te bekijken. Zionsburg is overigens geen publieke ruimte en zal op bijzondere dagen opengesteld worden, maar in principe blijft het privé-terrein.
Bijzonder project
De restauratie van het geheel loopt in de papieren: enkele tientallen miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in de restauratie. Deze moest op nadrukkelijke wens van de erven Marggraff de uitstraling en allure krijgen van eind 19de eeuw. Dat betekende wel dat zowel boven- als ondergronds heel wat bijzondere aannemerskwaliteiten vereist waren om de restauratie naar tevredenheid te realiseren. Bijzondere materialen moesten vanuit heel Europa aangevoerd worden en jonge ambachtslieden hebben dit project letterlijk vorm kunnen geven. Het samenvallen van moderne eisen en de eis de ‘oude’ tijden zichtbaar te maken hebben dit project heel bijzonder gemaakt.
Het hoofdgebouw Zionsburg wordt een ICT-gebonden bedrijfsruimte, het koetshuis wacht nog op nadere invulling en de Oranjerie krijgt een wat meer maatschappelijke functie. Ook het grasveld zal mettertijd ingezet kunnen worden voor evenementen of voorstellingen. Het volgende project van de Stichting is het pand Parva Domus aan de Taalstraat. Ook dat zal in oude luister – rekening houdend met de uitstraling van de Taalstraat – hersteld worden en mogelijk een maatschappelijke bestemming krijgen. In onderstaand geluidsfragment is het gehele interview terug te luisteren.
Presentatie: Ans de Man en Michel Versteeg, techniek en editor: Ralph van Dongen.