Onderzoek door advocatenkantoor Pels Rijcken wijst uit dat er, na bestudering van de uitspraak door de Raad van Staten, 5 % van de plannen voor de ombouw van de N65 aanpassing behoeft. Er is dus nog wel een sprankje hoop voor de N65? Wethouder Mark du Maine gaf in Blikveld nadere uitleg.
Wethouder du Maine had er een hard hoofd in toen de Raad van State in december 2022 met haar uitspraak kwam. Het onderzoek door het gerenommeerde (lands-)advocatenkantoor, in de persoon van mevrouw Schippers, geeft de wethouder weer hoop. Samen met de partners: Rijkswaterstaat, Provincie en de gemeente Oisterwijk wordt een taskforcegroep gevormd. Deze club ambtenaren moet voor de zomer met een antwoord komen op de vraag hoe er invulling moet worden gegeven aan het oplossen van de in totaal 7 knelpunten; waaronder stikstof. “Wat en hoe verder”, waardoor een nieuw bestemmingsplan wel een kans van slagen heeft. De taskforce staat onder leiding van de gemeente Vught. Logisch, volgens de wethouder, omdat Vught ook het bestemmingsplan moet maken. De adviezen van de taskforcegroep zullen worden voorgelegd aan de diverse achterbannen, zoals de gemeenteraad van Vught. Dan wordt duidelijk of er een volgende stap gezet kan worden. Als het tot een nieuw plan komt, hoopt de wethouder op een breed draagvlak in Vught. Hij verwacht dat het dan zeker nog 5 jaar zal duren voor de N65 aangepakt kan gaan worden. “Dan is de ombouw van het spoor al klaar”, aldus een optimistische wethouder. Tot slot wil hij nog wel kwijt dat een dialoog met de diverse actie- en belangengroepen erg belangrijk is. “Er zijn gesprekken geweest en de resultaten nemen we mee. We blijven in gesprek.”
Luister hier naar het interview met wethouder Du Maine
Presentatie Berry van de Water en Erik Overman
Techniek Maurice van der Vliet
Editor Ralph van Dongen