Afgekeurde plannen en druk van buitenaf: de situatie rondom de N65 zorgt bij de politiek, inwoners en belangengroepen al jarenlang voor onvrede. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als het nog lang blijft duren, de gelden vanuit het Rijk voor de N65 kunnen worden teruggetrokken.
Een pittige uitspraak van Corneel Spil van Comité N65, op online omroep Helvoirt.net schoot Gemeentebelangen Vught in het verkeerde keelgat. Spil schreef in een open brief: “Gemeentebelangen is de ziel achter VKA+ en zal onze aanpak te vuur en te zwaard bestrijden en moet dus een kopje kleiner worden gemaakt. Wie helpt mee?” Daarop reageerde raadslid Bregje Peijnenburg van Gemeentebelangen Vught: “We hebben de heer Spil leren kennen als een man die graag met de ellebogen werkt, de waarheid niet serieus neemt en met ‘nee’ geen genoegen neemt.”
“We zijn er wel een beetje klaar mee dat meneer Spil in een tunnelvisie blijft hangen en in mogelijkheden blijft denken die onuitvoerbaar blijken te zijn”, vertelt Peijnenburg. “Ook waarderen we het niet, dat er gesproken wordt over termen zoals onze partij ‘een kopje kleiner maken’.”
(Tekst gaat door onder de video)
Raad van State vernietigt plannen
De gemeente kwam jaren geleden met het VKA+-plan wat ervoor zou zorgen dat de N65 stapsgewijs een snelweg zou worden. De Raad van State veegde die plannen twee jaar geleden van tafel omdat er te veel stikstof zou vrijkomen bij de bouw. “We hebben de uitgangspunten van dat plan nog wel een beetje overeind staan”, zegt raadslid Peijnenburg.
Het Rijk heeft 120 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de N65. Een flink bedrag ten opzichte van de 10 miljoen euro die de gemeente zelf heeft gereserveerd. Volgens Gemeentebelangen Vught is het nu enorm belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op komen te staan zodat het geld van het Rijk niet teruggetrokken wordt.
“Op het moment dat we in de clinch blijven liggen en omwonenden, politiek en belangenverenigingen allemaal iets anders willen, zullen we nooit die 120 miljoen van het Rijk op tafel blijven houden.” Volgens Peijnenburg kan de staatssecretaris die gelden ergens anders inzetten als het te lang duurt. “Dan staan we met lege handen na een lobby van 17 jaar.”
Maatregelen op ‘heel erg gevaarlijke’ weg
Op dit moment is het lastig om grote veranderingen van de Rijksweg te realiseren. Daarom voert de gemeente nu onderzoek uit naar maatregelen die ze op de korte termijn kan nemen. “Bijvoorbeeld fietstunnels om het oversteken veiliger te maken of het reduceren van de vele particuliere afslagen aan de weg”, zegt Peijnenburg.
Ze vindt dat er ook wat moet gebeuren om de weg veiliger te maken voor het verkeer. Spil kan zich daar ook in vinden: “Die weg is gewoon heel erg gevaarlijk en daar moet wat aan gedaan worden.” Er gebeuren regelmatig zware ongelukken. “Ik denk dat we bijna allemaal wel iemand kennen die op deze weg is overleden door een ongeval”, vertelt Peijnenburg.
‘Krankzinnig idee’
Dat de gemeente nog deels vasthoudt aan het afgekeurde plan, vindt het Comité N65 krankzinnig. “Iedereen weet dat een snelweg midden tussen twee dorpen heel ongezond is voor omwonenden”, zegt Corneel Spil van Comité N65. Het comité kwam zelf met oplossingen, bijvoorbeeld het aanleggen van twee gesloten autotunnels zodat het fijnstof gefilterd kan worden. De gemeente zegt echter dat dit onhaalbaar is vanwege het prijskaartje dat daar aankleeft.
Op het moment analyseert de gemeente reacties die zijn opgehaald via denkmeeoverdeN65.nl. De resultaten van deze rondvraag worden in december of januari door de gemeente bekendgemaakt.
Tekst: Vince Boer/Dtv