Er zijn heel wat ondernemingen die bij willen dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Of het nu gaat over inclusiviteit, over zorg om de planeet etc. Men zou dat impact-ondernemers of ‘impactmakers’ kunnen noemen. Met andere woorden men levert niet alleen producten, maar er hoort ook een verhaal bij.
Oorbellen die in Nepal zijn gemaakt op de markt brengen, van oude bedrijfskleding tassen laten maken, biologische thee produceren en dergelijke. Judith Schmitz was zaterdag in Blikveld om de Ohmygoodgiftcard aan te bevelen. Zij kwam een aantal jaren geleden op het idee een platform in te richten waarop de impactmakers staan verzameld die producten produceren met een verhaal. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van een cadeaucard die men nu ook bij Albert Heijn kan aanschaffen en waarmee men artikelen kan kopen bij de aangesloten ‘impactmakers’. Via de website www.ohmygood.nl kan men het online-aanbod bekijken en artikelen bestellen.
Ohmygoodgiftcards verdienen een grotere naamsbekendheid. Maar het is uiteraard ook een verdienmodel voor de deelnemers. Het is het bij elkaar brengen van het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen en het ondernemen. De ohmygood-organisatie krijgt provisie van de deelnemende ondernemers op basis van de verkochte producten via de ohmygoodcards. Meer achtergronden en informatie kunt u horen in onderstaand audiofragment.
Presentatoren: Berry van de Water en Erik Overman.
Techniek: Ralph van Dongen.