Home Algemeen De 112NL app: voor iedereen in noodsituaties

De 112NL app: voor iedereen in noodsituaties

Foto: 112NL

Iedereen kan de 112NL-app gebruiken om in een noodsituatie snel contact op te nemen met de hulpdiensten. Via de app wordt direct gebeld met 112 en worden automatisch extra gegevens meegestuurd, zodat de meldkamer sneller en beter kan helpen.

De app is vooral handig voor mensen die slechthorend of doof zijn, moeite hebben met praten of de Nederlandse of Engelse taal niet goed beheersen.

De app biedt automatische locatie-bepaling (mits hiervoor toestemming is gegeven) en een chatfunctie bij spraakproblemen, inclusief vertaling in de eigen taal. Daarnaast is het mogelijk om direct aan te geven welke hulpdienst nodig is.

Om via de app 112 te bellen, is geen beltegoed vereist. Voor het chatten met de meldkamer is echter een internetverbinding nodig. Zonder beltegoed kan alleen een internetverbinding tot stand komen via wifi.

De 112NL-app is te downloaden via de Google Play Store en Apple App Store. Gebruikers kunnen vooraf hun persoonlijke kenmerken invoeren, zodat de meldkamer bij een noodmelding direct over relevante informatie beschikt.

Meer informatie is te vinden op de website van de hulpdiensten.