De gemeente Vught wenst de veiligheid rond de risicovolle transporten van gedetineerden in Vught te verbeteren via de aanleg van een nieuwe tijdelijke ontsluitingsweg in de Gement. Het komt te vaak voor dat deze transporten van en naar de Penitentiaire Inrichting (PI) door de woonkernen van Vught of Cromvoirt voor gevaar en overlast zorgen. Door de reconstructie van de N65 en het spoor is de kans groot dat dit in de toekomst alleen maar toeneemt.
Twee routes
Daarom is, in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de PI, besloten om deze transporten over veiligere routes te gaan leiden. Die routes volgen een nieuwe, nog aan te leggen, tijdelijke ontsluitingsweg tussen de PI en de Gementweg. De weg bestaat uit een brug over het Drongelens kanaal en een weg van de brug naar de Gementweg. Op de Gementweg heeft het transport meerdere keuzes om van en naar de autosnelwegen te rijden: via de Deutersestraat naar de Randweg in ‘s-Hertogenbosch of via de Honderdmorgensedijk en Postweg naar de Randweg. De routes zijn aangegeven op een landkaart die bewoners, die langs een van de twee routes wonen, onlangs hebben ontvangen.
Begin 2024 tijdelijke route gereed
Gemeente en Rijk verwachten dat de transporten van gedetineerden over de nieuwe route begin 2024 van start gaan. Eerst moeten de benodigde vergunningen voor de aanleg worden verleend. Dan moeten de weg en brug nog worden gebouwd. Gemeente en Rijk verwachten dat gemiddeld twee tot drie transporten (retourritten) per week over de route rijden. Een transport bestaat uit een colonne van drie tot vijf auto’s, zo nodig begeleid door een helikopter. Bewoners woonachtig aan een van deze routes moeten rekening houden met enige overlast, bijvoorbeeld door geluid.
Langs de Gementweg komt een (houten) vangrail en de Kampdijksebrug wordt iets breder zodat de transporten vlot kunnen verlopen. Ook is het voornemen om, in overleg met gemeente ‘s-Hertogenbosch, de verkeersdrempels in Deuteren iets aan te passen.
De gemeente Vught zal de weg aanleggen; het Ministerie van Justitie en Veiligheid betaalt de kosten. Beoogd wordt dat de nieuwe weg meer veiligheid zal bieden tijdens de zogenaamde hoog risico BOT transporten.
Voor tien jaar
De route zal naar verwachting tien jaar blijven bestaan, mogelijk wat langer als de veiligheid dat verlangt. Bijvoorbeeld, omdat de werkzaamheden aan de N65 nog niet zijn afgerond. Nadat het gebruik is gestopt, worden de weg en brug weer opgeruimd.
Naast de nieuwe weg die de veiligheid van de transporten doet toenemen, komen er maatregelen die ervoor moeten zorgen dat er in de toekomst minder transporten nodig zijn. Dat betekent ook minder overlast langs de (nieuwe) route.
Gemeente en Rijk hopen hopen dat bewoners in de Gement begrip hebben voor de maatregelen. Met de nieuwe route krijgt het Ministerie van Justitie en Veiligheid extra mogelijkheden om op een zo veilig mogelijke manier de transporten uit te voeren en de risico’s én overlast in de woonkernen voor heel veel inwoners te beperken.
Nieuwe Gebiedsvisie
Betrokken instanties zijn akkoord gegaan met de nieuwe gebiedsvisie ‘voormalig Kamp Vught en omgeving’. De visie schetst de ambities voor de toekomstige inrichting van het gebied rond de PI, inclusief een nieuwe, permanente, ontsluitingsweg. Het college van B&W legt de visie in september voor aan de gemeenteraad.